Опис досвіду

                                         «Мистецтво навчання не в умінні    повідомляти,       
                                                    а в умінні збуджувати, будити, оживляти»       
                                                                                                                                       (А.Дистерверг). 
Відомий мандрівний філософ Г.С. Сковорода вважав, що людина протягом життя має шукати і знайти щастя. Звичайно, школа не знає, де воно знаходиться, але її завдання – підготувати дитину до пошуків, тобто випустити у самостійне доросле життя із належним багажем знань.
Актуальність досвіду    Сучасне життя розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни у системі освіти. Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою репродуктивної діяльності над пошуковою не відповідає вимогам часу. Тому настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити», «бажання творити». Внутрішня потреба і бажання удосконалити навчально-виховний процес спонукали мене до вивчення та розгляду такого питання: « Розвиток творчого потенціалу учнів на уроках словесності засобами сучасних педтехнологій». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися,  спонукало мене до пошуків.  Творча дитина.  Яка вона? Є різні трактування творчості. Для мене творчість, насамперед, пов'язана зі словами "активність", "діяльність", "процес", "пізнання" й обов'язково стоїть поряд з учнями. Показником творчої активності, на мою думку, є такі чинники:
1) потреба  в знаннях і бажаннях ділитися своїми знаннями з іншими;
2) інтерес до навчання, самостійність, творчий підхід до розв'язання завдань;
3) уміння самостійно мислити, виділяти головне, аналізувати;
4) прагнення поглибити і розширити знання, уміння застосовувати їх на практиці.
Обраний  досвід:
ü Забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини.
ü Сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти.
ü Сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні.
ü Дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти.
ü Забезпечує особистісно орієнтовану модель навчання.
ü Робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.
На  уроках мови і літератури та в позакласній роботі я намагаюсь створити умови для самореалізації кожного учня шляхом вирішення конкретних завдань:
-бачити в кожній дитині особистість, гідну поваги,а,головне, розуміння;
-впроваджувати в практичну діяльність передові педагогічні технології;
-виявляти і розвивати обдарованих дітей;
-створити атмосферу співробітництва, взаємодії вчителя та учня.
Я вірю,я просто переконана, що кожна дитина талановита. Тому головне завдання, яке стоїть переді мною –знайти, побачити, виплекати цей талант.
Теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психологічній теорії творчої особистості та її розвитку( Р.Грановська, Я.Пономарьов), роботи вітчизняних та зарубіжних вчених з проблем технологізації освітнього процесу (Г.Сазоненко, В.Бондар, А.Горальський). Особливої уваги, на мою думку, заслуговує праця "Основи педагогічної творчості" ( автор С. О.Сисоєва ), в якій обґрунтовано модель творчої особистості учня, розглянуто специфіку формування креативної особистості дитини.
Ідеї інтерактивного навчання (Когут О.І, Сиротенко Г.О.), проектної технології (К.Баханов, В.Гузєєв, І.Єрмаков), особистісно орієнтованого навчання (О.Савченко ,Шулдик В.І.), спрямовані на реалізацію теми досвіду, стали частковими теоретичними положеннями.
Дослідник Н.Янчук, говорячи про роль учителя в розвитку творчих здібностей учнів, зазначає, що творчість як складне соціально-психологічне явище виявляється на особистісному рівні, але це явище треба формулювати, стимулювати. Адже людина має великі творчі можливості, хоча вона й не завжди вірить у власні сили, тому її потрібно заохочувати до творчої діяльності. Щоб учень оволодів цими уміннями, учитель повинен застосовувати евристичний метод викладання: ставити лише мету або проблему, дати матеріал, а учень сам, власними зусиллями відшукує, відкриває те, що було відкрито чи винайдено до нього.
У кожній дитині природа закладає певний творчий потенціал. Завдання вчителя – розвинути його. Вивчаючи досвід передових педагогів –науковців, учителів-практиків, учителів-новаторів , я намагаюсь віднайти своє, свою власну ідею, яка б стала своєрідним втіленням  досвіду моїх попередників  у практику.
Провідна ідея досвіду полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання української словесності, що сприяють  розвитку творчого потенціалу  школярів. У своїй роботі намагаюсь іти шляхом творчого пошуку оригінальних та нестандартних розв’язків у вирішенні поставлених завдань. А  помічниками у цьому  є самі учні.
На мою думку,оригінальність і новизна мого педагогічного досвіду полягає у творчому вирішенні поставлених завдань. Я намагаюсь підтримати дитину, дати їй шанс зрозуміти і відшукати Себе. І на уроці, і в позакласній роботі панує атмосфера співпраці. Діти відчувають себе співтворцями, розкривають своє внутрішнє «я».
За інноваційним потенціалом досвід носить комбінований  характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології. Матеріали досвіду були розглянуті на засіданні творчої групи, ШМО.
Висвітлення змісту досвіду як системи в дії
Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчого потенціалу особистості, яка  могла б гідно представляти себе, свою націю, свій народ, мову у світовій цивілізації. Завдання щодо виховання людей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики, але і як соціальна необхідність.
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, підходів та рішень.  Це людина, яка володіє  певним  переліком  якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.
Головна мета школи – дати можливість виявити й розвинути творчі сили дитини, яка в майбутньому має бути успішною. Нова школа – школа творчості та успіху.
Завдання вчителя – створити  умови  для утвердження атмосфери творчості,   допомогти учневі знайти себе в житті, а навчально-виховну діяльність  спрямовувати на створення такої системи співпраці, головна мета якої – максимальний розвиток творчих здібностей дитини.
Яким же чином можна сформувати й розвивати творчий потенціал учнів? Шлях до розвитку творчого мислення можна розкласти на кілька етапів:


                                                     РОЗВИТОК
 




спостережливості      асоціативного мислення      уяви      уміння   
                                                                                                говорити нове
Розвивати творчий потенціал можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчого потенціалу  більшості школярів важливою є саме роль учителя.
Вдало проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня. Найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, створює ситуацію успіху, сприяє  повноцінній діяльності кожної дитини. Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те "зерно", що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого вчителя й учні прагнутимуть до творчості. У своїй педагогічній практиці використовую такі технології:
·        проектне навчання;
·        інтерактивна технологія;
·        тестова технологія;
·        технологія критичного мислення;
·        мультимедійна технологія.
Упровадження  інтерактивних технологій не самоціль, а засіб  порозуміння, зняття з душі дитини  почуття страху,  зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх, виявити здібності до творчості. Особливо ефективним є поєднання упровадження ІКТ з інтерактивними методами та прийомами навчання: "Мікрофон", "Незакінчені речення",  "Мозковий штурм", метод «Прес", "Дерево рішень", «Сенкан» та ін. Часто використовую такі прийоми роботи в парах , як: "Взаємоінтерв'ю", " Ти мені – я тобі", " Взаємоперевірка". Дієвим є використання різноманітних вправ , зокрема: кросворди, ребуси, загадки, лінгвістичні ігри, написання творів-мініатюр( особливо учні полюбляють писати твори-перевтілення типу" Я – портфель", " Я – підсніжник", " Я – промінчик сонця" та ін.).Серед багатьох методів роботи , які стимулюють інтерес учнів до нових знань, застосовую метод проектів,  в  основі якого лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність:  уникнути  штучності, продумати проект так, щоб самим учасникам було цікаво щоразу шукати нову форму. Так, наприклад, учнями було складено проекти «Леся Українка «Лісова пісня», «Прислів’я та приказки”, «Тарас Шевченко-геніальний син українського народу» та ін.
До того ж, часто використовую власні мультимедійні презентації  на уроках мови та літератури. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку їх творчого потенціалу.
Переконана, що формуванню творчих здібностей, комунікативних, культурологічних та інших компетенцій маємо здійснювати систематично. Тому в позаурочній діяльності також приділяю увагу цьому питанню. Інтерактивні ігри, свята, мовно-літературні КВК, гуртки – все це стимулює учнів до пошуку нової інформації, розвиває їх мовлення, розумову та емоційну сферу, заохочує до самоосвіти.  Проведення Свята  поезії   членами літературної студії «Відродження» дає надзвичайне емоційне піднесення. Саме воно дає потужний емоційний  заряд для самовираження, самовдосконалення, прагнення творити .Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить,  формувати творчу особистість учня. Результативність досвіду.
Втілення досвіду в практику дає свої позитивні результати:
ü підвищується інтерес до вивчення предмета;
ü збільшується кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях;

ü поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення  відсотків якості знань.
Вважаю, що моя праця вчителя над обраним питанням плідна. Та ці заслуги я, в першу чергу, адресую учням, а не собі, а віддачі шукаю в повазі, доброзичливому ставленні, творчій співпраці та взаєморозумінні .

Немає коментарів:

Дописати коментар

Обласний конкурс "Авторська збірка поезій школяра"

  Війна,на жаль, продовжується.Але наші діти на своєму фронті доводять свою любов і підтримку нашим ЗСУ.Наші перемоги -це вдячність вам.Все ...